انتخاب بهتر - تئوری انتخاب (دکتر علی صاحبی)
کد : 6621-6522      تاریخ انتشار : ۱۳۹۹ پنج شنبه ۷ فروردين تعداد بازدید : 8810

اخبار

افکار منفی مزمن در نوجوانان می‌تواند منجر به بی‌خوابی و افسردگی شود.
مطالعات جدید نشان می‌دهند که نشخوارهای فکری و افکار منفی مرتبط با کمال‌گرایی می‌تواند باعث از خواب پریدن نوجوانان در شب شده و شانس ابتلا به اختلالات اضطرابی و افسردگی را در آنها افزایش دهد.

مطالعات جدید نشان می‌دهند که نشخوارهای فکری و افکار منفی مرتبط با کمال‌گرایی می‌تواند باعث از خواب پریدن نوجوانان در شب شده و شانس ابتلا به اختلالات اضطرابی و افسردگی را در آنها افزایش دهد.


محققین استرالیایی مطالعه‌ای آنلاین را بر روی 400 نوجوان بین سنین 14 تا 20 سال را که مشکلاتی در مورد خوابیدن، افکار منفی تکراری، کمال‌گرایی و خلق افسرده، داشتند، صورت دادند.


محققین به این نتیجه رسیدند که افکار تکراری منفی تاثیر به سزایی هم بر روی زمان شروع خواب و هم بر خلق افسرده دارد. این یافته‌های در حقیقت مهر تاییدی است بر این تئوری که افکار منفی تکراری، ساز و کار و یا به عبارت بهتر عاملی خطرناک برای افسردگی و اضطراب است.


علاوه بر این، تفاوت‌های فردی در کمال‌گرایی باعث تشدید رابطه بین افکار تکراری منفی و خلق می‌شود. به طور کلی نوجوانان به داشتن عملکرد خوب در مدرسه تشویق می‌شوند، چون این مطلب ریشه در این باور دارد که عملکرد بهتر در مدرسه مساوی است با داشتن زندگی‌ای بهتر و از بسیاری جهات این باور بسیار منطقی هم به نظر می‌رسد، زیرا که داشتن انگیزه‌ای خوب و قوی برای درس خواندن معمولا به وسیله نمرات خوب درسی پاداش داده می‌شود و دستاوردهای خوب تحصیلی راه را برای به دست آوردن افتخارات مختلف و به دست آوردن صندلی‌های بهتر دانشگاهی باز می‌کند. ولی مشکل اینجاست که علاقه بیش از اندازه برای کسب موفقیت و کمال‌گرایی، نتیجه کاملا معکوس، علی‌الخصوص در مورد نوجوانان خواهد داشت.

 


محققین خواب در دانشگاه فلندر معتقدند که این یافته‌ها باعث می‌شود تا متخصصین راهکارهای درمانی دیگری برای حل مشکل افکار منفی تکراری و کمال‌گرایی به منظور مقابله با مشکلات خواب نوجوانان و سلامت روانی آنان بیابند.


پروفسور مایکل گردیسار، مدیر کلینیک خواب نوجوانان و کودکان دانشگاه فلندر می‌گوید: این مطالعات تایید می‌کند که افکار منفی تکراری رابطه‌ای مستقیم با تاخیر در به خواب رفتن دارد و این مطلب در صورت وجود تمایلات کمال‌گرایانه تشدید می‌شود. او می‌گوید: " افکار تکراری منفی عادتی است که به تدریج شکل گرفته و تاثیر به سزایی بر روی مشکلات خواب دارد، از جمله اینکه باعث به وجود آمدن خلق افسرده در نوجوانانی می‌شود که خودشان تمایل به دیر خوابیدن دارند. " 


" این تحقیقات ضرورت توجه به افکار تکراری منفی را در کنار تفاوت‌های فردی و خلقی، به منظور پیشگیری و درمان مشکلات خواب در نوجوانان را نشان می‌دهد." تحقیقات جهانی نشان می‌دهد که افسردگی 3 تا 8 درصد جمعیت نوجوانان جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد که این نشانه‌ها به صورت بازگشت‌پذیر و دوره‌ای در دوران مختلف ممکن است خود را نشان داده و یا در دوران بزرگسالی خود را به صورت اختلالات خلقی جدی‌تر نشان دهند.


نشانه‌های افسردگی در نوجوانان می‌تواند به صورت کاهش توجه، کاهش علاقه در انجام فعالیت‌های مربوط به مدرسه، مشکلات برقراری ارتباط با گروه همسالان و همچنین خودکشی، مشاهده شود. 


گردیسار تاکید می‌کند که خواب نقش بسیار مهمی در درمان و پیشگیری از افسردگی در نوجوانان بازی می‌کند. او می‌گوید که والدین می‌توانند شرایط بهتری برای سلامت خواب نوجوانان از جمله، تنظیم زمان خواب در طول هفته و در آخر هفته و خاموش کردن موبایل چندین ساعت قبل از ورود به تخت خواب را فراهم آورند. 


گردیسار اضافه می‌کند، سبک زندگی بسیار شلوغ، استرس و مدت زمان تماشای صفحه‌های منور (تلویزیون، مانیتور، موبایل و ... ) مطالبی است که مدیریت کردن آنها می‌تواند نقش بسیار مهمی در بهبود سلامت خواب بازی کنند.

منبع:  Flinders University/EurekAlert