انتخاب بهتر - تئوری انتخاب (دکتر علی صاحبی)
کد : 6621-6512      تاریخ انتشار : ۱۳۹۸ دوشنبه ۳۰ دي تعداد بازدید : 7140

اخبار

برنامه‌های آشپزی سالم برای کودکان می‌تواند باعث بهبود عادت‌های تغذیه‌ای آن ها شود
در تحقیقی که به تازگی منتشر شده است، مشخص شده، بچه‌هایی که برنامه‌های آشپزی مخصوص کودکان را که در آنها غذای سالم پخته می‌شود تماشا می‌کنند، 2.7 برابر بیشتر، نسبت به کسانی که دیگر بخش‌های آشپزی را که در آنها غذای ناسالم پخته می‌شود، غذاهای سالم را برای خوردن انتخاب می‌کنند.

در تحقیقی که به تازگی منتشر شده است، مشخص شده، بچه‌هایی که برنامه‌های آشپزی مخصوص کودکان را که در آنها غذای سالم پخته می‌شود تماشا می‌کنند، ۲.۷ برابر بیشتر، نسبت به کسانی که دیگر بخش‌های آشپزی را که در آنها غذای ناسالم پخته می‌شود، غذاهای سالم را برای خوردن انتخاب می‌کنند.


این یافته‌ها در مجله Journal of Nutrition Education and Behavior منتشر شده است.


در این تحقیق، محققین از ۱۲۵ بچه ۱۰ تا ۱۲ سال در ۵ مدرسه در هلند خواستند تا برنامه آشپزی‌ای را که در شبکه ملی آلمان برای کودکان پخش می‌شود تماشا کرده و در صورت قبول به مشارکت در این برنامه به آنها یک اسنک به عنوان جایزه همکاری داده می‌شد.

 

 

بچه‌هایی که برنامه‌های آشپزی سالم را تماشا کرده بودند به احتمال بسیار بیشتری اسنک‌هایی را بر می‌داشتند که سالم‌تر ( حاوی تکه‌های سیب و یا خیار ) بودند و دقیقا بر عکس این مطلب در مورد بچه‌هایی صدق می‌کرد که پختن غذاهای ناسالم را تماشا کرده‌ بودند.


عادتهای غذایی نامناسب در کودکی و نوجوانی اثرات منفی بسیار زیادی بر شاخص‌های سلامتی دارند، که از میان آنها می‌توان به شاخص‌های حفظ وزن سالم، رشد کافی و منطبق بر الگوهای مناسب تحول و سلامت دندان‌ها اشاره کرد.


بر طبق این تحقیق پیشنهاد می‌شود که مشاهده گزینه‌های سالم‌تر، هم از نظر میزان اندازه غذا و هم از نظر انتخاب غذا در برنامه‌های تلویزیونی، بر روی علاقه بچه‌ها به انتخاب غذاهای سالم‌تر و عمل کردن بر اساس این علاقه، تاثیر گذار است.


دکتر فرانس فولکوورد (Frans Folkvord  ) استاد دانشگاه تیلبورگ هلند می‌گوید: "یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد برنامه‌های آشپزی می‌توانند تغییرات مثبتی را در ترجیحات غذایی بچه‌ها، نگرش و رفتارهای آنها ایجاد کند." 


تحقیقات قبلی نشان می‌دهند که کودکان کم سن و سال در صورتی که در تهیه غذاها سهیم باشند علاقه بیشتری به خوردن غذاهای با ارزش غذایی بالا دارند، ولی متاسفانه در حال حاضر با توجه به استفاده بیشتر از غذاهای آماده و بدون نیاز به آماده سازی و همچنین فقدان وجود الگوهایی برای آماده سازی غذا از طرف والدین، مهارت‌های بچه‌ها نیز در تهیه غذا تضعیف شده است.


دکتر فولکوورد اضافه می‌کند: " مدارس نقش بسیار مهم و موثری بر قسمت بسیار مهمی از جمعیت دارد، که این قسمت مهم عبارتند است از، بچه‌ها، کارکنان مدارس و اجتماعاتی که با این افراد در ارتباط هستند" داشتن همنشینان خوب در مدارس و الگوهای مناسب معلمین، می‌تواند دانش آموزان را به امتحان کردن غذاهای جدید و با ارزش تغذیه‌ای بالا تشویق کند.

 

منبع:  Elsevier