انتخاب بهتر - تئوری انتخاب (دکتر علی صاحبی)
کد : 6598-6504      تاریخ انتشار : ۱۳۹۸ سه شنبه ۵ آذر تعداد بازدید : 8868

مقالات

کودک آزاری
کودک آزاری مفهوم بسیار وسیع و انواع مختلفی دارد. در واقع آن را می توان به سه دسته کلی تقسیم کرد. یکی از انواع آن آسیب های جسمی و فیزیکی به کودک است که ممکن است بواسطه تنبیه بر روی کودک اعمال شود. نوع دیگری از کودک آزاری، آزار هیجانی و عاطفی است و نوع سوم آن کودک آزاری جنسی است.

کودک آزاری مفهوم بسیار وسیع و انواع مختلفی دارد. در واقع آن را می توان به سه دسته کلی تقسیم کرد. یکی از انواع آن آسیب های جسمی و فیزیکی به کودک است که ممکن است بواسطه تنبیه بر روی کودک اعمال شود. نوع دیگری از کودک آزاری، آزار هیجانی و عاطفی است و نوع سوم آن کودک آزاری جنسی است.


خیلی اوقات کودک آزاری با نادیده گرفتن نیازهای اولیه کودک و غفلت از او صورت می گیرد. در هر صورت پدر یا مادری که عمل کودک آزاری را انجام می دهد ممکن است دلایل مختلفی از انجام اینکار داشته باشد. در این پدر و مادرها برخی از عوامل خطرزا دیده می‌شوند؛ مثلا پدر یا مادر، مبتلا به یک اختلال روانپزشکی عمده است. از جمله اختلالات روانپزشکی که ممکن است منجر به کودک آزاری شوند که در آن کودک، آزار شدیدی می‌بیند و یا حتی کشته می‌شود، اختلالات روانپریشی یا سایکوتیک می‌باشد. 

 


بیمارانی که مبتلا به اختلالات روانپریشی هستند و درمان مناسب را دریافت نمی‌کنند یا روند درمانی خود را نیمه کاره رها می‌کنند،  نیز ممکن است تحت تاثیر این بیماری صدمات شدیدی را به فرزندان خود وارد کنند. معمولا در این شرایط فرد دارای باورهای غیر منطقی است که از پیش زمینه‌های بدبینی بوجود آمده است. مثلا فرد تصور می‌کند که فرزندش دارای روح شیطانی است و به همین دلیل به او آسیب زده و حتی ممکن است باعث مرگ او شود.


یکی دیگر از عوامل خطرزا برای کودک آزاری مصرف مواد مخدر توسط یکی از والدین است. به خصوص مصرف نوعی از مواد مخدر که باعث آسیب رساندن به طرز تفکر فرد و یا ایجاد توهم می‌شود. مثل مصرف ماده شیشه و یا مانند آن. این افراد پس از مصرف مواد مخدر ممکن است به دلیل تاثیرات مخربی که در مغز رخ می‌دهد دست به اقدامات خطرناک و آسیب زننده بزنند.

 


در مواجه با این موارد پدر یا مادری که سالم هست و در این زمینه دچار مشکل نیست، باید حتما بداند که در این شرایط نباید به تنهایی با مسئله مقابله کند. اگر همسری بیمار دارد حتما باید برای درمان اقدام کند و از متخصص کمک بگیرد. به این منظور می‌توان از نهادهای اجتماعی و یا افراد خانواده و فامیل کمک گرفت. اگر همسر تحت تاثیر مواد مخدر بوده و یا خشونت زیادی دارد، حتما باید از مراکز آسیب‌های اجتماعی و پلیس کمک گرفته شود و به افراد دیگر خانواده نیز اطلاع داده تا از حمایت و کمک آنها برخوردار شود.


یادمان باشد که بهره‌گیری از کمک افراد خانواده و مراکزی مانند مرکز آسیب‌های اجتماعی و پلیس در چنین شرایطی بسیار موثر خواهد بود. زیرا یک فرد به تنهایی نمی‌تواند با این موارد رو به رو شود و پس از مدتی دچار احساس ناکامی خواهد شد.

 

 

[کپی برداری و نقل تمام یا قسمتی از این مطلب به هر شکل (از جمله برای همه نشریه ها، وبلاگ ها و سایت های اینترنتی) بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: سایت انتخاب بهتر” ممنوع است و شامل پیگیرد قضایی می شود]