• پشتیبانی
  • 09194192929
چگونگی دسترسی پیدا کردن به ذهنیت رشد و رسیدن به اهداف (قسمت دوم)
23
فروردین
چگونگی دسترسی پیدا کردن به ذهنیت رشد و رسیدن به اهداف (قسمت دوم)
هیچ وقت برای تغییردادن ذهنیت دیر نیست. تغییر ذهنیت ثابت به ذهنیت پویا کاملا امکان‌پذیر است چون مغزمان دارای ظرفیتی از تحول و توسعه پیدا کردن است که به آن انعطاف‌پذیری مغز می‌گویند.
چگونگی دسترسی پیدا کردن به ذهنیت رشد و رسیدن به اهداف (قسمت اول)
16
فروردین
چگونگی دسترسی پیدا کردن به ذهنیت رشد و رسیدن به اهداف (قسمت اول)
انسان‌های با ذهنیت رشد توانایی‌ها، استعداد‌ها و هوش را به عنوان چیزی یاد‌گرفتنی و بهبود یافتنی به واسطه تلاشهایی که خودشان می‌کنند، می‌بینند. بر‌عکس کسی که ذهنیت ایستا دارد همین خصوصیت‌ها را به عنوان مواردی غیر‌قابل تغییر و حک شده در سرنوشت فرد تلقی می‌کنند.
۷ روش برای ایجاد تعادل در برآورده کردن خواسته‌ها دیگران و مراقبت از خود
24
اسفند
۷ روش برای ایجاد تعادل در برآورده کردن خواسته‌ها دیگران و مراقبت از خود
بر طبق نظریه بوئن هسته مرکزی سلامت سیستم خانواده، توانایی عملکرد به عنوان یک فرد مجزا و همزمان در ارتباط بودن با دیگران است. زمانیکه حس فردیت‌مان را از دست می‌دهیم، بیش از اندازه بر قبول کردن و پذیرفتن خواسته‌ها و علاقه‌های اطرافیانمان متمرکز می‌شویم که به این پدیده در‌هم تنیدگی می‌گوییم. برعکس این مطلب فردیت بیش از اندازه و افراطی می‌تواند باعث ایجاد جدایی و عدم پیوند و بهره‌مندی از منافع موجود در روابط صمیمی شود.
چرا سرزنش‌کردن، برای بهود پیدا کردن از آسیب، مثل سم است
26
بهمن
چرا سرزنش‌کردن، برای بهود پیدا کردن از آسیب، مثل سم است
آسیب‌های دوران کودکی، آسیب‌هایی واقعی هستند و شکل‌گیری مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهند و همین شیوه شکل گرفتن در بدن و مغزمان باقی می‌‌ماند. هیچ وقت نمی‌توانیم از سوء استفاده‌های دوران کودکی چشم‌پوشی کنیم یا آنها را فراموش کنیم؛ بلکه فقط یاد می‌گیریم تا از درون اجازه دهیم این اتفاق‌ها عبور کنند، تا بتوانیم روی خودمان تمرکز کنیم. کودک‌هایی که با والدین خودشیفته بزرگ می‌شوند، یاد می‌گیرند خودشان را بابت همه‌چیز سرزنش کنند.
برای تغییر تقلا می‌کنید؟
19
بهمن
برای تغییر تقلا می‌کنید؟
تغییر و تحول‌های زندگی پدیده‌ای همگانی و جهانی است که می‌تواند محدوده وسیعی از دائمی و بسیار ماندگار (از دست دادن عزیزان، ازدواج کردن، از خانه رفتن فرزندان) تا موقتی‌تر و گذرا ( قبول کردن یک پروژه کاری) باشد. همه این تغییر وتحول‌های زندگی به شکلی اساسی رویمان اثر می‌گذارند.
آیا تنها به دنیا آمده‌ایم  و تنها خواهیم مرد؟
12
بهمن
آیا تنها به دنیا آمده‌ایم و تنها خواهیم مرد؟
خلاصه تمام نگرش‌هایی که در مورد زندگی در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، نتیجه گرفته شده از دو جمله متفاوت است که دو نگرش کاملا متفاوت در مورد زندگی را در بر دارد. اولین جمله مربوط به روزنامه‌نگاری به نام هانتر تامسون است، " همه تنها هستیم، تنها به دنیا می‌آییم، تنها هم خواهیم مرد .... و همه روزی احتمالا اگر به پشت سرمان نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که با وجود همراهان زیاد، ولی تمام مسیر را تنها بوده‌ایم."
قدردانی و اثرش بر روی مغز از دیدگاه علوم عصبی - بخش پنجم
7
دی
قدردانی و اثرش بر روی مغز از دیدگاه علوم عصبی - بخش پنجم
قدردانی کردن باعث ایجاد سازوکارهای انطباقی بهتری می‌شود. قدردانی با مدیریت کردن هیجان‌های مثبتی مانند رضایت، شادکامی، و لذت‌بردن باعث تقویت تاب‌آوری هیجانی و ایجاد توانمندی درونی برای مقابله با استرس و تنش می‌شود.
قدردانی و اثرش بر روی مغز از دیدگاه علوم عصبی - بخش چهارم
27
آذر
قدردانی و اثرش بر روی مغز از دیدگاه علوم عصبی - بخش چهارم
با تمرین کردن قدردانی به صورتی هوشیارانه، مغزمان را به صورت منظم آموزش می‌دهیم تا به شکلی انتخابی بر روی احساس‌ها و افکار مثبت متمرکز شود و همین مطلب به کاهش اضطراب و احساس نگرانی خواهد شد.
قدردانی و اثرش بر روی مغز از دیدگاه علوم عصبی - بخش سوم
17
آذر
قدردانی و اثرش بر روی مغز از دیدگاه علوم عصبی - بخش سوم
انسان‌های قدرشناس از زندگی لذت بیشتری می‌برند و شادکام‌تر هستند. استعاره زیبایی که در رابطه با قدردانی چسترتون به کار می‌برد این است که تعقیب شادکامی بسیاری شبیه کشاورزی است، تا زمانیکه بذرهایی را درست و مناسب در زمین نکاری و پرورشان ندهی، محصول مناسبی درو نخواهی کرد. اثر تمرین کردن قدردانی نیز دقیقا مثل محصول کشاورزی یک روزه و یک دفعه نیست، و ناگهان با یک معجزه خودش را نشان نمی‌دهد.
قدردانی و اثرش بر روی مغز از دیدگاه علوم عصبی - بخش دوم
7
آذر
قدردانی و اثرش بر روی مغز از دیدگاه علوم عصبی - بخش دوم
سازوکارهای عصبی‌ای که مسئول احساس‌ قدردانی هستند همان سازوکارهای عصبی‌ای هستند که توجه و تمرکز ما را مدیریت می‌کنند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که در مغز، قضاوت‌های اخلاقی‌ای حامل احساس‌های قدردانی از قشر گیجگاهی پشتی نیمکره راست فراخوانی و پردازش می‌شوند. افرادی که ابراز قدردانی می‌کنند و احساس قدرشناسی دارند، حجم بیشتری از ماده خاکستری در نیمکره راست جلویی شکنج گیجگاهی دارند.
قدردانی و اثرش بر روی مغز از دیدگاه علوم عصبی - بخش اول
27
آبان
قدردانی و اثرش بر روی مغز از دیدگاه علوم عصبی - بخش اول
در روانشناسی مثبت‌گرا، قدردانی عبارتست از روشی انسانی برای تصدیق چیزهای خوبی که در زندگی وجود دارند. روانشنا‌سها قدردانی را به این صورت تعریف می‌کنند: پاسخ هیجانی مثبت ادراک شده از رساندن منفعتی به دیگران و یا دریافت منفعتی از دیگران.
چگونگی دست کشیدن از رفتار تدافعی
20
آبان
چگونگی دست کشیدن از رفتار تدافعی
تدافعی رفتار کردن به این معنی است که وقتی با موقعیت ناخوشایند و یا ناراحت‌کننده‌ای روبرو هستید به جای آنکه گوش بدهید و در مورد مشکلی که وجود دارد گفتگو کنید، به سمت دفاع کردن از خودتان روی بیاورید. اگر شما هم درگیر عملکرد تدافعی هستید، باید بدانید که تنها نیستید. عملکرد تدافعی سازوکار روانشناختی خودکاری است که می‌تواند به واسطه موارد تنش‌زای بیرونی و یا درونی فعال شود. این عملکرد می‌تواند هوشیارانه و یا کاملا به صورت ناهوشیارانه انجام شود.
راهنمایی‌هایی برای پیدا کردن هدف زندگی
13
آبان
راهنمایی‌هایی برای پیدا کردن هدف زندگی
پیدا کردن هدف در زندگی، مفهومی بسیار فراتر از یک شعار ساده است: آموختن چگونگی داشتن زندگی‌ای هدفمند می‌تواند به داشتن احساس کنترل بیشتر و افزایش سطح رضایت کلی در زندگی بیانجامد. داشتن چنین احساسی که در زندگی کاری که می‌کنید ارزشمند و خوب است، یکی از عوامل اصلی برای داشتن زندگی‌ای شادمان است.
عزت نفس چیست؟
6
آبان
عزت نفس چیست؟
عزت نفس در حقیقت احساس کلی نسبت به ارزش و ارزشمندی شخصی خودتان است. دقیقا شبیه به احترام به خود، عزت نفس نیز میزان اعتماد خودتان به توانمندیها و نگرهایشان را نشان می‌دهد.
چیزهایی که نوجوان لازم است در مورد حد و مرز بداند - بخش دوم
29
مهر
چیزهایی که نوجوان لازم است در مورد حد و مرز بداند - بخش دوم
یاد گرفتن شناسایی احساس‌ها و برچسب زدن به احساس‌های مختلف آنطور که به نظر می‌رسد کار آسانی نیست. برای نوجوان مقداری زمان می‌برد تا صبر کند و در مورد اینکه چه احساسی دارد فکر کند تا بتواند نام آنرا بگوید. ممکن است احساس نا‌امیدی کند، ولی در عین حال عصبانی یا سرخورده و یا غمگین باشد. توانایی نام‌گذاری احساس‌ها را می‌توانیم اولین قدم مشخص کردن حد و مرزها بدانیم
چیزهایی که نوجوان لازم است در مورد حد و مرز بداند - بخش اول
22
مهر
چیزهایی که نوجوان لازم است در مورد حد و مرز بداند - بخش اول
گرچه حد و مرزهای هر فردی با دیگران متفاوت است ولی وقتی حد و مرزها به درستی قرار داده می‌شوند، به نوجوان کمک می‌کند تا محدودیت‌هایی را برای دیگران قرار دهد تا بهتر بتواند از خودش محافظت کند. قرار دادن حد و مرز‌ها به نوجوان اجازه می‌دهد تا با دیگران در مورد اینکه چه چیزهایی خوب و قابل قبول است و چه چیزهایی قابل قبول نیست اطلاعات بدهد و این مطلب برای دوستی‌های دوران نوجوانی ضروری است.
بی‌نقصگرایی می‌تواند به افسردگی منجر شود؟
15
مهر
بی‌نقصگرایی می‌تواند به افسردگی منجر شود؟
معمولا افسردگی را به صورت غمی که آهسته وارد زندگی فرد می‌شود و عدم توجه و مراقبت از هیچ چیز در زندگی می‌بینیم. با این تعریف، ممکن است فکر کنیم که بی‌نقص‌گرایی بیشترین فاصله را باافسردگی دارد چون در بی‌نقص‌گرایی توجه به جزییات و مراقبت بیش از اندازه به چشم می‌خورد تادلزدگی و عدم مراقبت و توجه به هیچ چیز.
چطور دیگر در رابطه دعوا نکنیم
9
مهر
چطور دیگر در رابطه دعوا نکنیم
اگر به نظرتان همیشه با شریک عاطفی‌تان مشغول دعوا هستید، برای تغییر کردن اصلا دیر نیست. می‌توانید یاد بگیرید، چطور چرخه دعوا کردن در رابطه‌تان را متوقف کنید و با شریک عاطفی‌تان به شکلی موثر و سالم ارتباط برقرار کنید. ادامه مقاله را بخوانید تا یاد بگیرید.
مشوق همسرتان برای تغییر کردن باشید
1
مهر
مشوق همسرتان برای تغییر کردن باشید
اینکه بر روی تغییر همسرتان هیچ کنترلی ندارید به این معنی نیست که اصلا نباید آرزوها و یا خواسته‌هایی داشته باشید که برآورده شدن آن آرزوها و یا رسیدن به آن خواسته‌ها به نحوی شامل تغییر همسرتان نیز هست. داشتن چنین احساس‌ها و فکرهایی برای رسیدن به آرزوها و خواسته‌ها کاملا طبیعی است! ولی به هر حال برای جلوگیری کردن از نا‌امیدی و سرخوردگی، بسیار مهم است به یاد داشته باشید که این خواسته‌ها، آرزو هستند و اصلا چیزهایی نیستند که تحت کنترلتان باشند.
چگونگی گذار از مرحله ماه‌عسل به مرحله عشق پایدار
24
شهریور
چگونگی گذار از مرحله ماه‌عسل به مرحله عشق پایدار
مرحله ماه‌عسل به دورانی در رابطه گفته می‌شود که شراره‌های عشق و دوست داشتن از هر طرف زبانه می‌کشند و شور و اشتیاق بسیاری در رابطه موج می‌زند. در این دوره احتمالا باور دارید که از طرف مقابلتان هیچ کار اشتباهی سر نمی‌زند. تمایلی به جر و بحث کردن در رابطه چندان وجود ندارد و زیاد به پای یکدیگر نمی‌پیچید. از تعارض‌ها و سرخوردگی‌هایتان در رابطه چشم‌پوشی می‌کنید و همه چیز اینطور به نظر می‌رسد که آسان و بدون دردسر و بر وفق مراد است.
۱۵ زنگ خطر در رفتارهای نوجوان - بخش دوم
15
شهریور
۱۵ زنگ خطر در رفتارهای نوجوان - بخش دوم
در این مقاله به ۱۵ علامت خطر رایج در مشکلات مربوط به سلامت روان نوجوان اشاره می‌کنیم تا بدانیم به عنوان والدین برای محافظت کردن از نوجوان در مقابل آسیبها و اختلال‌های جدی، باید مواظب چه چیزهایی باشیم.
۱۵ زنگ خطر در رفتارهای نوجوان - بخش اول
12
شهریور
۱۵ زنگ خطر در رفتارهای نوجوان - بخش اول
در این مقاله به ۱۵ علامت خطر رایج در مشکلات مربوط به سلامت روان نوجوان اشاره می‌کنیم تا بدانیم به عنوان والدین برای محافظت کردن از نوجوان در مقابل آسیبها و اختلال‌های جدی، باید مواظب چه چیزهایی باشیم.
۷ مهارت اجتماعی مهم برای آموزش به کودکان (قسمت دوم)
7
شهریور
۷ مهارت اجتماعی مهم برای آموزش به کودکان (قسمت دوم)
یادگیری مهارت‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین قسمت‌های تحول کودکان است. مهارتهای خوب اجتماعی به کودک کمک می‌کند تا با دیگران تعامل‌های مثبتی داشته باشد و بتواند از نیازها، خواسته‌ها و احساس‌هایش به شکل موثری صحبت کند. علاوه بر این، آنچه باید بدانیم اینست که منفعت‌های برخورداری از چنین مهارت‌هایی به داشتن ارتباط‌های اجتماعی موثر ختم نمی‌شود. مثلا پژوهشی نشان می‌دهد که برخوردار بودن از مهارتهای اجتماعی، ممکن است باعث کاهش تنش و استرس کودکان در محیط مهد‌کودک شود.
بی‌نقص‌گرایی: ۱۰ نشانه شخصیت بی‌نقصگرا
1
شهریور
بی‌نقص‌گرایی: ۱۰ نشانه شخصیت بی‌نقصگرا
فرد بی‌نقص‌گرا "استانداردهای شخصی بسیار سطح سطح بالایی دارد و خود ارزیابی‌اش نسبت به خودش بیش از اندازه سرزنشگرانه است " این افراد بر بی‌نقص بودن تاکید زیادی دارند و و هیچ شرم و نقص و کمبودی را نمی‌توانند بپذیرند. این عدم پذیرش نقص و کمبود خودش را به شکل سرزنش کردن خودشان و دیگران و یا تلاش برای کنترل کردن دیگران و یا تحت کنترل در آوردن موقعیت نشان می‌دهد.