• پشتیبانی
  • 09194192929
۱۴۰۲ جمعه ۱۹ خرداد
تعداد بازدید : 1725

اعتماد ایجاد کردن با نوجوان

وقتی پای اعتماد به میان می‌آید، به اولین چیزی که می‌توان فکر کرد تعداد دفعه‌هایی است که به فردی می‌توانید اعتماد کنید، چون اعتماد داشتن و یا نداشتن به کسی را می‌توان بر روی یک پیوستار تعریف کرد. مثلا اگر به کسی اعتماد کمی داشته باشید، احتمالا از 10 دفعه، 2 دفعه به او اعتماد می‌کنید. وقتی در مورد کسی که به او اعتماد زیادی دارید صحبت می‌کنید، احتمالا از 10 دفعه 8 دفعه به او اعتماد می‌کنید.
نویسنده: لارنس جکسون
مترجم: فرهاد معمارصادقی

 

با ایجاد فضای امنی از حضورتان، با نوجوانتان ارتباط برقرار کنید.
 

وقتی پای اعتماد به میان می‌آید، به اولین چیزی که می‌توان فکر کرد تعداد دفعه‌هایی است که به فردی می‌توانید اعتماد کنید، چون اعتماد داشتن و یا نداشتن به کسی را می‌توان بر روی یک پیوستار تعریف کرد. مثلا اگر به کسی اعتماد کمی داشته باشید، احتمالا از 10 دفعه، 2 دفعه به او اعتماد می‌کنید. وقتی در مورد کسی که به او اعتماد زیادی دارید صحبت می‌کنید، احتمالا از 10 دفعه 8 دفعه به او اعتماد می‌کنید. اصلا منظورم این نیست که اعتماد کردن را به یک سری عدد ساده‌سازی کنم، بلکه بیشتر هدفم این است که نشان دهم، اعتماد ایجاد کردن در دلِ خودش به معنای ایجاد فرصت‌های بیشتر است. اگر کسی که به مقدار کمی به او اعتماد دارید قصد داشته باشد تا اعتمادتان را بیشتر جلب کند، طبیعتا به فرصت‌های بیشتری نیاز دارد تا بتواند این اعتماد را به وجود بیاورد. همین مطلب در مورد نوجوان نیز صادق است. اعتماد ایجاد کردن با نوجوان به کارهایی از جمله کارهای زیر احتیاج دارد.


فضا ایجاد کنید

اولین نکته مهم این است که به عنوان والدین بدانید که نوجوان برای اینکه بتواند به شکلی گشوده از مشکلات و چیزهایی که در ذهنش می‌گذرد صحبت کند، نیاز به فضا دارد. هفته‌ای یکبار سر زدن و پرسیدن حال نوجوان به صورت مستقیم می‌تواند فضایی از اعتماد را به وجود بیاورد. این حال و احوال کردن صمیمی می‌تواند دور میز شام و یا هنگام انجام فعالیت مشخصی در طول هفته باشد. ایجاد فضایی صمیمی و خودمانی برای داشتن گفتگویی گشوده به نوجوان کمک می‌کند تا چیزهایی را که دوست دارد با شما در میان بگذارد، مطرح کند.


گوشی شنوا باشید

اگر نوجوان احساس کند که شنیده نشده است، خودش را خواهد بست و فرصت برقراری ارتباط و ایجاد اعتماد از دست خواهد رفت. به عنوان والد و یا مراقب نوجوان، باید دستور‌العمل‌ها و اولویتهای ذهنی خودتان را کنار بگذارید و خودتان را با دنیای نوجوانتان همنوا کنید. این کار شامل این است که به دقت به دردهایش گوش دهید و تلاش کنید تا دیدگاه او را درک کنید، حتی اگر با دیدگاهش مخالف هستید. با نیازهایش همنوا باشید. چنانچه برای نوجوانتان گوشی شنوا باشید، از فضای ایجاد شده بینتان به شکلی استفاده خواهید کرد که به نوجوان کمک می‌کند دقیقا متوجه شود که برای حمایت و کمک کردن به او در کنارش هستید. 

 

 


هیجان‌هایتان را تنظیم کنید

ممکن است نوجوانتان چیزیهای بگوید که برایتان ناخوشایند باشد و حالتان را خراب کند. دقیقا همین جاست که باید بتوانید هیجان‌های خودتان را مدیریت کنید. در حقیقت همزمان با این به دقت به حرفهای نوجوانتان گوش می‌دهید و شنونده‌ای فعال هستید، لازم است تا بتوانید هیجان‌هایتان را نیز مدیریت کنید. شاید حتی برای مدیریت هیجانی خودتان لازم باشد تا مقداری فاصله بگیرید و چیزهایی که اتفاق افتاده است را پردازش کنید تا بتوانید گفتگویی مفید‌تر داشته باشید. یادتان باشد، به عنوان والدین شما می‌خواهید فضایی برای نوجوانتان ایجاد کنید که چنین احساسی نداشته باشد که به واسطه ابراز خودش از طرف شما تنبیه شود. به این منظور، خوب گوش دهید تا درک کنید. به قول دکتر گاتمن، اول درک کنید بعد نصیحت کنید.


فرصت‌ بدهید

والدین، رهبرها، معلم‌ها و تمام کسانی که سروکارشان با نوجوان است، همه باید به نوجوان در تصمیم‌‌گیریهایش مقداری آزادی عمل بدهند. این کار به نوجوان اجازه رشد، توسعه، و استفاده از دانشی که دارند را می‌دهد. گرچه ممکن است برایتان سخت باشد که ببینید فرزندتان تصمیمی بر خلاف میل شما می‌گیرد، ولی در اختیار گذاشتن فضایی برای یاد گرفتن از تصمیم‌هایی که می‌گیرند و حمایت کردن از آنها برای تصمیم گرفتن، کلید اصلی ایجاد اعتماد است.


اعتماد را الگوسازی کنید

واقعا چه روش بهتری برای آموزش اعتمادسازی برای نوجوانان وجود دارد که بهتر از یادگرفتن از شیوه اعتماد‌سازی والدین باشد؟ اگر شما نوجوانی دارید و چیزی را محرمانه به شما می‌گوید، بسیار ضروری است که محرمانگی را حفظ کنید. به عنوان مثال، به همسایه‌تان نگویید که دخترم برایش فلان اتفاق افتاده است و یا پسرم فلان خطا را کرده است. اطلاعات خصوصی و محرمانه نوجوانتان را به صورتی محرمانه پیش خودتان نگه دارید، تا او به اعتماد کردن به شما ادامه دهد. با ارائه الگویی برای اعتماد، می‌توانید بعدها اعتماد ایجاد کنید و به نوجوانتان کمک کنید تا دقیقا یاد بگیرید که رابطه سالم و مبتنی بر اعتماد چه شکلی می‌تواند باشد. 


https://www.gottman.com/blog/building-trust-with-teenagers/

 

 

 

captcha
نظر شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
مشاهده نظرات بیشتر...