• پشتیبانی
  • 09194192929
۱۳۹۹ شنبه ۶ ارديبهشت
تعداد بازدید : 9089

چگونه سبک دلبستگی نا‌ایمن روی احساس به‌باشی و مسائل اقتصادی اثر می‌گذارد؟

بر طبق تحقیقات انجام گرفته در دانشگاه آریزونا، دو سبک افراطی دلبستگی در روابط عاشقانه – سبک دلبستگی اضطرابی و سبک دلبستگی اجتنابی – تاثیر منفی به سزایی در احساس به‌باشی فرد دارد.
مترجم: فرهاد معمارصادقی

بر طبق تحقیقات انجام گرفته در دانشگاه آریزونا، دو سبک افراطی دلبستگی در روابط عاشقانه – سبک دلبستگی اضطرابی و سبک دلبستگی اجتنابی – تاثیر منفی به سزایی در احساس به‌باشی فرد دارد.


ژیامین لی پژوهشگر دانگشاه آریزونا می‌گوید: هر دو سبک دلبستگی اضطرابی و اجتنابی به عنوان سبک‌های دلبستگی نا‌ایمن در نظر گرفته می‌شوند. سبک دلبستگی افراد معمولا در دوران کودکی شکل گرفته و در باقی دوران زندگی فرد تحول پیدا می‌کند و خود را در روابط مختف فرد از جمله، روابط عاشقانه نشان می‌دهد.


برای این پژوهش که در مجله خانواده و مسائل اقتصادی به چاپ رسیده است، پژوهشگران به اطلاعات به دست آمده از 635 شرکت کننده که همگی دارای تحصیلات دانشگاهی بوده و به نوعی در روابط عاشقانه بودند نگاه کردند و دریافتند که افرادی که میزان دلبستگی اضطرابی و اجتنابی آنها بالا بود، رضایت از زندگی و رضایت از روابط کمتری را گزارش کرده بودند. نکته قابل توجه این بود که افرادی که سبک دلبستگی اضطرابی بالایی داشتند رضایت اقتصادی بسیار پایین هم داشتند.


علاوه بر این، افرادی با میزان بالایی از دلبستگی اضطرابی و اجتنابی رفتارهایی مسئولیت گریزانه اقتصادی بیشتری نیز از خود نشان می‌دادند. شرکت کنندگانی که چنین رفتارهایی از خود نشان می‌دادند برداشت‌هایی مسئولیت گریزانه از رفتارهای شریک‌های عاطفی خود نیز داشتند.

 


لی می‌گوید: " یافته‌های به دست آمده در این تحقیق نشان می‌دهند که ممکن است سبک دلبستگی افراد بر روی رفتارهای مالی آن‌ها و همچنین برداشت افراد از رفتارهای مالی شریک‌های عاطفی تاثیر گذار باشد."


بر اساس تحقیقات انجام شده، مسائل مالی بر روی احساس به‌باشی افراد تاثیر به سزایی دارد. این پژوهش نشان می‌دهد که سبک دلبستگی چگونه می‌تواند بر احساس به‌باشی افراد از طریق مسائل مالی تاثیر بگذارد.


لی، دانشجوی دکتری دانشگاه آریزونا اضافه می‌کند"رفتارهای غیر مسئولانه مالی فرد و چگونگی ادراک او از رفتارهای غیر مسئولانه مالی شریک عاطفی‌اش با بسیاری از مسائل زندگی همبستگی دارند." 


در رابطه با شرکت کنندگان با سبک دلبستگی اجتنابی، نگرش منفی آنها نسبت به رفتارهای مالی شریک‌های عاطفی‌شان با میزان رضایت پایین آنها از رابطه‌شان رابطه مستقیم داشت. 


او می‌افزاید که دلیل انجام رفتارهای مالی غیر مسئولانه از طرف شرکت کنندگانی که دارای دلبستگی اضطرابی و اجتنابی بالا دارند، بسیار متفاوت و متنوع است. لی می‌گوید: " برخی محققین معتقدند که افراد دارای سبک دلبستگی اجتنابی اهمیت بسیار زیادی برای مادیات قائل هستند." بنابراین،  ممکن است با توجه به همین مطلب درگیر خرید‌کردن‌های جبری و یا خرید چیزهای بسیار گران قیمت شود تا به نوعی نشان دهند که " بهتر از دیگران هستند." ولی این تنها دلیل انجام رفتارهای مالی بی بند وبار از طرف افرادی که سبک دلبستگی اضطرابی و یا اجتنابی دارند نیست و می‌تواند دلایل بسیار زیاد دیگری نیز داشته باشد.


افرادی که سبک دلبستگی اجتنابی دارند، چندان برای روابط و علی‌الخصوص شریک‌های عاطفی خود ارزشی قائل نیستند ولی در طرف مقابل، افرادی که سبک دلبستگی اضطرابی دارندبا توجه به عدم امنیتی که در درون خود احساس می‌کنند نسبت به شرکای عاطفی خود بی اعتماد هستند.


لی می‌افزاید که امیدوار است تحقیقات بعدی بر روی عوامل غیر مالی مانند سبک دلبستگی نشان دهند که چگونه این عوامل می‌توانند رفتارهای مالی و برداشتهای افراد از شرکای عاطفی آنها و در نهایت احساس به‌باشی افراد را تحت تاثیر قرار دهد.


منبع:  University of Arizona
 

 

captcha
نظر شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
مشاهده نظرات بیشتر...