• پشتیبانی
  • 09194192929
۱۳۹۹ شنبه ۳۰ فروردين
تعداد بازدید : 6145

آیا نوزادان باید از مادرانی که به کورونا مبتلا هستند جدا شوند؟

در نوشته‌ی جدیدی از دکتر آلیسون اشتوبه رییس آکادمی تغذیه پستانی به نکات مثبت و منفی جدا کردن نوزادانی که مادرانشان به کورونا مبتلا هستند، اشاره شده است.
مترجم: فرهاد معمارصادقی

در نوشته‌ی جدیدی از دکتر آلیسون اشتوبه رییس آکادمی تغذیه پستانی به نکات مثبت و منفی جدا کردن نوزادانی که مادرانشان به کورونا مبتلا هستند، اشاره شده است.


آنچه در نوشته‌ها آمده است نشان می‌دهد که اگرچه جدا کردن نوزادان شیرخواره، از مادران مبتلا به ویروس کورونا ریسک ابتلا به این ویروس و انتقال آن از مادر به کودک را کاهش می‌دهد، ولی نتایج بسیار منفی بیشتری هم بر مادر و هم بر نوزاد از جمله اختلال در تغذیه پستانی و تماس پوستی بین نوزاد و مادر در ساعات اولیه بسیار حیاتی بعد از تولد دارد.


نوزادانی که تماس پوستی کمتری با مادران خود دارند، ضربان قلب و ریه بالاتری داشته و از میزان کمتری از گلوکز برخوردار هستند. ایجاد هرگونه اختلالی در فرایند تغذیه نوزاد از شیر مادر هم منجر به بالاتر رفتن ریسک ابتلا به مشکلات حاد ریوی از جمله ذات‌الریه و کورونا خواهد شد. از طرف دیگر، دور کردن نوزادان از مادر، باعث افزایش سطح استرس در مادر شده، که این مطلب خود باعث تضعیف سیستم ایمنی مادر شده و مقابله با ویروس کورونا را برای او سخت‌تر می‌کند.


این نوشته ها در مجله Breastfeeding Medicine منتشر شده است.


به طور کلی، تحقیقات در این زمینه بسیار محدود بوده و توصیه‌های متفاوتی از طرف متخصصان مختلف در خصوص روزهای اول به دنیا آمدن نوزادان وجود دارد. علی رغم اینکه بسیاری از سازمان‌های مرتبط با سلامت عمومی توصیه می‌کنند تا نوزادان در ساعت‌های اولیه بعد از تولد در کنار مادران نگهداری شوند ولی مراکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها در ایالات متحده آمریکا به تمامی مراکز توصیه کرده است که تازمانی که مادر به کورونا مبتلاست، نوزادان از آن‌ها دور نگه داشته شوند و تاکید می‌کند که دور نگه داشتن موقت مادر و نوزاد در این شرایط باید با هماهنگی خود مادران انجام شود. 

 


در این گزارش آمده است که، هیچ شواهدی مبنی بر بهبود مادرانی که مشکوک به ابتلا به کورونا و یا به صورت قطعی به کورونا مبتلا بوده‌اند، با جدا کردن آنها از نوزادانشان، وجود ندارد.


در حالیکه شانس انتقال این ویروس از مادر به نوزاد در طول حضور آنها در بیمارستان کاهش پیدا می‌کند، ولی به صورت بالقوه جدا کردن نوزاد از مادر، اثرات منفی بر هر دوی آنها می‌گذارد.


دکتر اشتوبه که استاد ممکتاز در زمینه تغذیه کودکان و نوزادان از شیر مادر است اشاره می‌کند که، ریسک‌های متعددی در جدا کردن نوزادان از مادران وجود دارند که برخی از آنها عبارتند از: اختلال در تغذیه پستانی و تماس پوستی در ساعت‌های بسیار حیاتی و مهم بعد از تولد. به عنوان مثال، نوزادانی که تماس پوستی کمتری با مادران خود دارند، ضربان قلب و ریه بالاتری داشته و از میزان کمتری از گلوکز برخوردار هستند.


علاوه بر این، جدا کردن مادر از نوزاد باعث بروز اختلال در نظارت مادر بر فرایند شیرخوارگی نوزاد می‌شود که برای رشد دستگاه ایمنی نوزاد بسیار حیاتی است. 


دکتر اشتوبه می‌گوید: "امیدوارم همانطور که وضعیت کورونا را هدایت می‌کنیم، وضعیت مادران و نوزادان آنها را نیز تحت نظر داشته باشیم، تا به آنها آسیبی نرسد."


دکتر آرتور آیدلمن قائم مقام ریاست موسسه تغذیه پستانی می‌گوید: "هیچ نیازی به طبقه بندی نوزادان برای جداسازی از مادرانی که احتمالا به کورونا مبتلا و یا قطعا به ان مبتلا شده‌اند وجود ندارد، مگر اینکه شرایط پزشکی مادر به گونه‌ای باشد که مادر نتواند از نوزاد مراقبت کند. تغذیه با شیر مادر، چه توسط خود مادر و چه توسط پرستار انجام شود، هیچ فرقی نداشته و در هر صورت بسیار عالی است."

منبع: Mary Ann Liebert, Inc.

 

captcha
نظر شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
مشاهده نظرات بیشتر...