• پشتیبانی
  • 09194192929
۱۳۹۹ شنبه ۱۶ فروردين
تعداد بازدید : 6775

اخراج از کار با خشونت بیشتر و جرائم مربوط به اموال ارتباط دارد

از دست دادن شغل برای هر فردی می‌تواند دردناک باشد، ولی مطالعات جدید نشان می‌دهند که اثر منفی از دست دادن شغل فقط به شخصی که کارش را از دست می‌دهد و خانواده‌اش محدود نمی‌شود.
مترجم: فرهاد معمارصادقی

از دست دادن شغل برای هر فردی می‌تواند دردناک باشد، ولی مطالعات جدید نشان می‌دهند که اثر منفی از دست دادن شغل فقط به شخصی که کارش را از دست می‌دهد و خانواده‌اش محدود نمی‌شود. این یافته‌ها که در مجله Labour Economics به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که از کار اخراج شدن باعث افزایش شدید رفتارهای مجرمانه می‌شود.
این تحقیق یکی از اولین تحقیقاتی است که رابطه علی‌ای را بین از دست دادن شغل و رفتارهای مجرمانه نشان می‌دهد.


دکتر مارک وتروبا، دانشایار دانشگاه Case Western Reserve در اوهایو آماریکا می‌گوید: " اخراج یک نفر از کار باعث کاهش درآمد‌ و فرصت‌های شغلی موجود در آینده برای آن فرد شده و از طرفی به شدت باعث افزایش اتهامات مجرمانه علیه او می‌شود." 


یکی از دلایل مهمی که اثرات مخربی بر روی زندگی فرد دارد، تغییر برنامه زندگی فرد است. به عنوان ضاهدی برای این ادعا می‌توان به این مطلب اشاره کرد که هر دو دسته، جرائم مربوط به مصرف الکل و دارو‌های غیر مجاز و جرائم مرتبط با خشونت،  در طول هفته کاری بسیار بیشتر از آخر هفته‌ها است.
دکتر ورتوبا می‌گوید: " به نظر می‌رسد که ضرب المثل قدیمی دست‌های آدم بیکار آلت شیطان هستند، تا حد زیادی درست است." این ارتباط ( جرم‌های در طول هفته کاری) اهمیت عوامل روانشناختی از جمله ناراحتی‌های ذهنی، کنترل خویشتن، نگرانی‌های مالی و ناکامی را در ایجاد رفتارهای غیر سازنده نشان می‌دهد.


اطلاعات این تحقیق از بین بیش از 1 میلیون نروژی از کار اخراج شده که در سن بین 18 تا 40 سالگی بوده‌اند و 84 هزار نفر از آنان کاملا بدون اطلاع قبلی از کار اخراج شده‌اند به دست آمده است. این داده‌ها در هیچ کشور دیگری از جمله ایالات متحده آمریکا وجود ندارد.

 


بر طبق اطلاعات به دست آمده، کارمندانی که بدون هیچ اشتباهی از سمت خودشان از کار اخراج شده‌اند، موارد زیر را تجربه کرده‌اند:

  • افزایش 60 درصدی اتهامات مرتبط با جرائم سرقت اموال، در همان سالی که از کار اخراج شده‌اند؛
  • کاهش  10 تا 15% بلافاصله در آمد، یک‌سال پس از جابجایی شغلی؛
  • افزایش احتمال بیکار ماندن و یا کار کردن به صورت غیر تمام وقت؛
  • افزایش تقریبا 20درصدی نرخ اتهامات مجرمانه در یک سال پس از بیکار شدن؛
  • و در نهایت افزایش بسیار زیاد و ناگهانی در جرائم مرتبط با خشونت، رانندگی، الکل و داروهای غیر مجاز – که در روزهای کاری هفته اتفاق افتاده بود.

آنچه در رابطه با این تحقیق وجود دارد این است که هنوز به صورت دقیق مشخص نیست که در صورت تکرار این تحقیق در ایالات متحده، نتایج مشابهی به دست بیاید ولی به صورت کلی محققین تصور می‌کنند که در صورت تکرار این تحقیقات در ایالات متحده نتایج بسیار بد‌تری به دست خواهد آمد. دلیل این امر این است که: " در نروژ شبکه امنیت اجتماعی بسیار قوی‌تر از ایالات متحده است و همین امر باعث می‌شود تا از دست دادن شغل هم از نظر اقتصادی و هم از نظر روانی کمتر دردناک بوده و در آمریکا اثرات از کار اخراج شدن بسیار شدیدتر باشد. " دکتر ورتوبا.


محققین معتقدند که این یافته‌های می‌تواند به سیاست‌گذاران کمک کند تا بهتر بتوانند رابطه بین از بیکاری و افزایش جرائم را درک کرده و بر همین اساس بتوانند مداخلاتی را برای کاهش اثرات مخرب بیکاری و یا تغییر شغل را بر روی جامعه و سلامت فرد طراحی کنند.
دکتر ورتوبا در این رابطه می‌گوید: " احتمال اینکه دولت آمریکا بتواند پول بیشتری برای حمایت از بیکاران و یا کسانی که به صورت موقت بیکار می‌مانند اختصاص دهد، بسیار کم است ولی استفاده از این افراد در فعالیت‌های موثر و سودمند و یا ایجاد برنامه‌هایی برای جلوگیری کردن از مصرف الکل، می‌توانند سیاست‌های موثری برای کاهش جرائم باشند." 


برای این تحقیق، محققین زندگی مردان برای 15 سال، بین سالهای 1990 تا 2010 را زیر نظر داشتند؛ در این سالها جرائم زنان آنقدر زیاد نبود که بتوانند مورد این بررسی قرار بگیرند.
منبع: Case Western Reserve University

 

captcha
نظر شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
مشاهده نظرات بیشتر...