• پشتیبانی
  • 09194192929
۱۳۹۸ شنبه ۵ بهمن
تعداد بازدید : 7500

پژوهشگران با مطالعات بر روی سربازان جنگی، ریشه‌های ژنتیکی اضطراب را پیدا کرده‌اند.

پژوهشگران در بررسی ژنتیکی نزدیک به 200،000 سرباز جنگی، 6 ژن خاص که با اضطراب ارتباط دارد را پیدا کرده‌اند. برخی از این ژن‌ها قبلا به عنوان عوامل خطرساز که در اختلال دو قطبی، اختلال استرس پس از حادثه و اسکیزوفرنی دست دارند، مطرح شده بوده‌اند.
مترجم: فرهاد معمارصادقی

این بررسی توسط یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه ییل انجام گرفته است و در مجله روانپزشکی آمریکا ( American Journal of Psychiatry) به چاپ رسیده است.

پروفسور جوئل گلرتنر (Joel Gelernter) استاد ژنتیک و علوم اعصاب دانشگاه ییل می‌گوید: " یافته‌های این تحقیق غنی‌ترین نتایج مربوطه به ریشه‌های ژنتیکی اضطراب است." تا پیش از این، هیچ تفسیری برای تبیین هم ابتلایی اضطراب، افسردگی و دیگر اختلالات مربوط به سلامت روان وجود نداشت، ولی با این یافته‌ها، می‌توان وجود ژن‌های مشترک برای این اختلالات را دلیل موثری برای هم ابتلایی در نظر گرفت.

کشف ریشه‌های ژنتیکی مربوط اختلالات سلامت روان، هدف اصلی برنامه‌ای است که با نام " میلیون‌ها سرباز جنگی " توسط اداره سربازان جنگی ایالات متحده راه اندازی شده است.

پروفسور مورای استاین (Murray Stein) روانپزشک مرکز امور سربازان جنگی سن دیگو و استاد تمام روانپزشکی و امور دارویی خانواده و سلامت عمومی دانشگاه سن دیگو کالیفرنیا (UCSD) اضافه می‌کند: "تا به امروز تحقیقات بسیاری در رابطه با ریشه‌های ژنتیکی افسردگی به دست آمده است، ولی در رابطه با ریشه‌های ژنتیکی اختلالات اضطرابی که تقریبا از هر 10 آمریکایی 1 نفر با آن دست به گریبان است، اطلاعات بسیار کمی در اختیار داریم."

برخی از این ژن‌ها با ژن‌هایی که به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم بر ژنهای موثر بر فعالیت گیرنده‌های هورمون سکس، یعنی استروژن، همبستگی دارند. این یافته می‌تواند توضیح دهد که چرا اختلالات اضطرابی در بین زنان بیش از 2 برابر در مردان شیوع دارد، ولی پژوهشگران تاکید می‌کنند که با توجه به اینکه این ژن‌ها بیشتر در بین نمونه‌های سربازان مرد  جنگی دیده شده است، به تحقیقات بیشتری در این رابطه نیاز است.

ژنی خاصی که در این تحقیقات کشف شده است به نام MAD1L1 شناسایی می‌شود که هنوز عملکرد دقیق و کامل آن مشخص نیست، ولی گونه‌های دیگری از این ژن با اختلال دو قطبی و اختلال استرس پس از سانحه و اسکیزوفرنی، موثر تشخیص داده شده‌اند.

لینک خبر: https://psychcentral.com/news

captcha
نظر شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
مشاهده نظرات بیشتر...