• پشتیبانی
  • 09194192929
۱۳۹۸ يکشنبه ۱۹ آبان
تعداد بازدید : 10072

شادکامی چیست؟

فقط کافی است تا گشت و گذاری در دنیای مجازی داشته باشید تا با انواع راه کارهای شادکامی در محیط کار و یا زندگی روبرو شوید. امروزه به علت در دسترس بودن فراوان دنیای مجازی و با توجه به شیوع استفاده از آن؛ بسیاری از افراد دائما راهکارهای شادمانی را به یکدیگر توصیه می کنند.
نویسنده: پاولا نیدنتال و فرانسیس ریک
مترجم: فرهاد معمارصادقی
ویراستار: مهدی اسکندری

فقط کافی است تا گشت و گذاری در دنیای مجازی داشته باشید تا با انواع راه کارهای شادکامی در محیط کار و یا زندگی روبرو شوید. امروزه به علت در دسترس بودن فراوان دنیای مجازی و با توجه به شیوع استفاده از آن؛ بسیاری از افراد دائما راهکارهای شادمانی را به یکدیگر توصیه می کنند.

 

 

به هر دری که می رویم، توصیه های زیادی درباره کیفی کردن زندگی، بودن در لحظه حال و لذت بردن می بینیم، می شنویم و یا می خوانیم. اما اگر به واقع تعریف شادکامی را نداریم، چطور می توانیم چیزی که نمی دانیم چیست را کسب کنیم؟ برای انتخاب جهت گیری خود برای حرکت به سمت شادکامی لازم است ابتدا تعریف دقیقی از آن را بدانیم. مارتین سلیگمن پژوهشگری که سالهای زیادی را صرف مطالعه این مفهوم کرده است می گوید:

 

"تعداد لغاتی که تا به حال برای تعاریف شادکامی نوشته شده است، از لغات نوشته شده در پاسخ به هر سئوال فلسفی دیگری بیشتر است"

 

ولی به طور کلی بسیاری از دانشمندان در تعریف این مفهوم به یک اتفاق نظر رسیده اند که شادکامی را "عواطف مثبتی که در نتیجه انجام فعالیت مطلوب احساس می شود" تعریف کنند. به عنوان مثال فین هافن شادکامی را "میزانی که فرد کیفیت کلی زندگی کنونی خودش را مثبت ارزیابی می کند" تعریف می کند. لینلی و جوزف شادکامی را بصورت یک فرمول تعریف می کنند: 

 

"جمع جبری رضایت از زندگی (ارزیابی مثبت کلی فرد از زندگی خودش) + احساسات مثبت (عواطف مثبت در خلال هر دوره معین از زندگی) – احساسات منفی (تجربه عواطف منفی در خلال هر دوره معین از زندگی)"

 

مفهوم ضمنی که در هر دو تعریف وجود دارد، این ایده است که شادکامی حاصل یک سنجش عینی بر اساس آنچه که فرد در این دنیا انجام می دهد، نیست؛ بلکه برداشتی نسبتا شخصی است که با توجه به نقطه نظر افراد مختلف کاملا متفاوت است. به همین دلیل شادکامی معمولا در ادبیات روانشناسی به عنوان بهزیستی فردی به کار برده می شود. 

 


بر طبق نطر لوبومیرسکی، کینگ و داینر وقتی شخصی ابراز شادکامی می کند، ارزیابی خود بر اساس میزان تجربه احساسات مثبتی که در طول زندگی روزانه خود دارد را ارائه می کند. به بیانی دیگر وقتی شخصی می گوید من شاد هستم، به این دلیل است که او در بیشتر اوقات در حالت مثبت به سر می برد و از زندگی روزمره اش لذت می برد. بنابراین اگر شما می گویید شاد هستید، تشخیص تان این است که معمولا در زندگی، بیشتر احساس مثبت را تجربه می کنید. 

 

[کپی برداری و نقل تمام یا قسمتی از این مطلب به هر شکل (از جمله برای همه نشریه ها، وبلاگ ها و سایت های اینترنتی) بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: سایت انتخاب بهتر” ممنوع است و شامل پیگیرد قضایی می شود]

 
captcha
نظر شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
مشاهده نظرات بیشتر...