• پشتیبانی
  • 09194192929
۱۳۹۸ دوشنبه ۱ مهر
تعداد بازدید : 10377

عشق انتخابی است فراتر از احساس

معیار اکثر ما برای ارزیابی تداوم یک رابطه بر اساس میزان احساس های عاشقانه موجود در رابطه است. گرچه عاشق شدن کاری آسان و تقریبا بدون زحمت و تلاش است، ولی باید به این نکته هم توجه کرد که از بین بردن احساسات عاشقانه نیز کار چندان سختی نیست.
نویسنده: کورت اسمیت
مترجم: فرهاد معمار صادقی
ویراستار: مهدی اسکندری

معیار اکثر ما برای ارزیابی تداوم یک رابطه بر اساس میزان احساس های عاشقانه موجود در رابطه است. گرچه عاشق شدن کاری آسان و تقریبا بدون زحمت و تلاش است، ولی باید به این نکته هم توجه کرد که از بین بردن احساسات عاشقانه نیز کار چندان سختی نیست. 

 

از خصوصیات مشترک تقریبا تمامی روابط، توجه ویژه ای است که طرفین در ابتدا به یکدیگر می کنند و این توجه، شادی و شور فراوانی برای هر دو نفر بوجود می آورد. در این حالت افراد دائما به یکدیگر فکر می کنند و تمایل دارند تمام وقت خود را با فردی که به تازگی با او آشنا شده اند بگذرانند و تجارب جدیدی را در کنار هم بدست آورند. به همین خاطر تمام احساسات خود را از دریافت یک شاخه گل گرفته تا ارسال یک پیام محبت آمیز، به طرف مقابل نشان می دهند.  

 


اما واقعیت این است که احساسات، ماندگاری نداشته و زودگذر هستند. شاید کسی دوست نداشته باشد که درباره اینکه چطور آن همه احساسات زیبا و دوست داشتنی می تواند محو و ناپدید شود، صحبت کرده و یا به این نکته مهم توجه کند که برای زنده نگه داشتن عشق باید کارهایی انجام داد. عشق و ماندن در آن، یعنی وضعیت عاشقی، یک انتخاب است و افراد برای تجربه کردن آن میبایست دست به چنین انتخابی بزنند؛ ولی کسی درباره این موضوع بدین شکل نگاه نکرده و درباره آن صحبت نمی کنند. 


داشتن یک رابطه عاشقانه نشانگر احساسات ما به فردی است که کنار خود داریم؛ و همچنین نشانگر انتخاب ماست. همانطور که گفتیم، عاشق شدن کاری آسان و تقریبا بدون زحمت است، ولی عاشق ماندن نیاز به تعهد دارد. معمولا در آغاز تمامی روابط، احساسات و هیجانات زیادی وجود دارد که با گذر زمان این احساسات و هیجانات فروکش کرده و درست در همین لحظه است که میبایست تصمیمی جدی برای رابطه گرفته شود. اولین تصمیم جدی در خصوص میزان تعهد رابطه پاسخ به این سئوال کلیدی است: 

 

 
" آیا می خواهم عاشق این فرد باشم و نسبت به او در یک رابطه متعهدانه قرار گیرم؟ و یا می خواهم که از این رابطه خارج شوم؟"
 

 

زمانیکه تصمیم گرفتید که فرد مورد نظر خود را پیدا کردیم و می خواهیم یک رابطه متعهدانه را با او ادامه دهیم، مسیر ما تازه آغاز می شود. و این آغاز یک مسیری است که در آن میبایست دست به انتخاب های متعددی بزنیم. 


می توانیم انتخاب کنیم به جای آنکه بر نکات منفی و آزاردهنده او تمرکز کنیم، به نقاط قوت و خوبی های طرف مقابل توجه داشته باشیم. باید آنها را همانگونه که هستند بپذیریم. اگر با این امید وارد رابطه ای شویم تا دیگری را تغییر دهیم، رابطه خود را در معرض شکست قرار داده ایم. هر کدام از ما یک انسان منحصر به فرد است که عیوب و تناقضات خاص خود را دارد، و پذیرش این تفاوت ها از کسی که انتخاب کرده ایم، قسمتی مهم از یک رابطه عاشقانه است. 


می توانیم انتخاب کنیم که کارهای رنج آور کوچکی که شریک عاطفی ما ممکن است انجام دهد را نادیده گرفته و یا می توانیم انتخاب کنیم که هرگاه اثری از این موارد در رابطه نمایان شد، نسبت به آنها گله گذاری کرده و مشاجره را آغاز کنیم. فرض کنید شریک عاطفی ما فراموش کرد تا آشغال ها را بیرون ببرد و یا درب خمیر دندان را نبسته است. چه کاری می توانیم انجام دهیم؟ می توانیم او را صدا کرده و در مورد این رفتار بازخواستش کنیم و یا می توانیم با خود بگوییم که این یک فراموشی ساده بوده و آنرا بپذیریم. یعنی به نوعی از کنار خطای دیگری عبور کرده و گذشت داشته باشیم. تلاش برای تغییر دادن شریک زندگی به شکلی که می خواهیم یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که افراد در رابطه مرتکب می شوند و متاسفانه بسیاری، گفتگوهای مبتنی بر اصلاح گری خود را از مشاهده ایرادهای کوچک آغاز می کنند. 


زمانیکه در رابطه احساس ناخشنودی می کنیم خیلی ساده تمرکز ما بر روی چیزی که نداریم ولی در حال حاضر آنرا می خواهیم قرار می گیرد؛ اما اگر واقعا انتخاب ما این باشد که در یک رابطه عاشقانه بمانیم، باید کار دیگری انجام دهیم. تمرکز بر رابطه و تلاش برای بهبود بخشیدن به وضعیت کنونی چیزی است که می تواند رابطه با شریک عاطفی را بهتر و بهتر کند. حمایت همیشگی از همراه زندگی همواره می تواند کمک کند تا شرایط بهتری برای او، و برای رابطه بوجود آید. لازمه داشتن یک رابطه خوب، کیفی و حمایتی با همسر این است که همه آنچه از او انتظار داریم تا برای ما انجام دهد را خودمان در رابطه بوجود آوریم. 

 

 

انتخاب مهم دیگری که در یک رابطه کیفی باید انجام دهیم این است که مدام از خود بپرسیم که چرا من میبایست به شریک عاطفی خود متعهد باشم؟ واقعیت روابط انسانی این است که هیچگاه نمی تواند بر روی مسیر خوشی حرکت کند و دائما مباحث جدی و اختلاف نظرهای اساسی در این بین بوجود می آید. وقتی تنش در رابطه بوجود می آید نیاز است تا هر دو نفر با کمک یکدیگر از این جریان عبور کنند. کلید نجات عبور از شرایط بحرانی یادآوری این نکته است که احترام و تعهد شرط مهم حفظ این رابطه است. اگر افراد بتوانند به خود یادآوری کنند که با یکدیگر با احترام برخورد کرده و به خاطر داشته باشند که میبایست متعهدانه در این رابطه حضور داشته باشند آنگاه برای حل تعارضات خود به دنبال تدبیر می گردند. شاید در این اوقات، یادآوری اینکه این فردی که در حال حاضر با او دچار تنش شده ام، چه چیز دوست داشتنی دارد که از ابتدا باعث انتخاب او شده است، به بهبود شرایط و کاهش تنش کمک کند. 


عشق در انتخاب های ما خلاصه می شود. ما انتخاب می کنیم خوبی ها و نقاط قوت را ببینیم و از مسائل جزئی صرف نظر کنیم. انتخاب می کنیم که چه کاری برای شریک عاطفی خود می توانیم انجام دهیم؛ و انتخاب می کنیم که چرا این شریک عاطفی را برای خود برگزیدیم. به نظر می رسد عشق انتخابی است مبنی بر تلاش برای انجام هرچه بیشتر این کارها؛ و عاشق ماندن پاداش شگفت آوری است که با انجام این کارها نصیبمان می شود. 

 

[کپی برداری و نقل تمام یا قسمتی از این مطلب به هر شکل (از جمله برای همه نشریه ها، وبلاگ ها و سایت های اینترنتی) بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: سایت انتخاب بهتر” ممنوع است و شامل پیگیرد قضایی می شود]

 
captcha
نظر شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
مشاهده نظرات بیشتر...