• پشتیبانی
  • 09194192929
۱۳۹۸ پنج شنبه ۷ شهريور
تعداد بازدید : 10528

چشم انداز

چشم انداز هنر دیدن چیزی است که برای دیگران قابل مشاهده نیست البته باید توجه داشت که تصویر ذهنی در برابر آنچه می تواند تحقق یابد نیست بلکه چشم انداز یعنی درخواست و تقاضا از خود بهترمان ...
نویسنده: دکتر علی صاحبی
چشم انداز زیربنایی ترین اساسنامه ارزش ها، آرمان ها و اهداف است که در سه سطح باید مورد توجه قرار گیرد: 
  1. سطح فردی
  2. سطح سازمانی 
  3. سطح اجتماعی

 

 
در واقع به بیان ساده اگر بخواهیم بگوییم ، چشم انداز هنر دیدن چیزی است که برای دیگران قابل مشاهده نیست البته باید توجه داشت که تصویر ذهنی در برابر آنچه می تواند تحقق یابد نیست بلکه چشم انداز یعنی درخواست و تقاضا از خود بهترمان یا بخش بهتر خودمان (توانمندی ها و تعهد و ...) که ما را یاری کند تا چیزی بیشتر و برتر از آنچه هستیم، بشویم .
ساختن یک زندگی بدون چشم انداز مثل ساختن پازل بدون داشتن تصویر دقیق از آن است. اگر در میان این هزار تکه پازل، تصویر کلی روشنی از آنچه قرار است بسازیم نداشته باشیم، ساعت ها طول می کشد تا قطعه های درست را کنار هم بچینیم و گاهی تقریبا محال می شود. و اگر قطعاتی را با تلاش فراوان کنار هم جورکنیم، اگر به طور ناخواسته یا بر اثر تصادف یا ضربه ای به هم بریزد جور کردن مجدد آنها هم سخت خواهد بود و هم بسیار نا امید کننده. در حالیکه اگر تصویر روشنی از آنچه قرار است درست کنیم در مقابل خود داشته باشیم، خیلی راحت تر قطعه ها را یکی یکی کنار هم خواهیم چید و به دقت می دانیم که کدام رنگ در کجای پازل باید بنشیند. 

 

برخی از نظریه پردازان عمر انسان را به دو قسمت تقسیم می کنند: 

  1. عمر فعال
  2. عمر منفعل
آن قسمت از زندگی که در راستای یک چشم انداز روشن طی می شود " عمر فعال " نامیده می شود. افرادی که در سنین پایین تر چشم اندازی برای خود ترسیم می کنند، میزان عمر فعال بیشتری دارند.  بنابراین ما در هر زمان که چشم انداز روشنی برای زندگی از امروز به بعد خود طراحی کنیم، یک زندگی فعال را شروع می کنیم. زندگی فعال باعث افزایش امید، خوشبینی، تاب آوری و کارآمدی در ما می شود که همه اینها روی هم سرمایه روانشناختی ما را تشکیل می دهند. 
به بیان دیگر، طراحی چشم انداز باعث تقویت سرمایه روان شناختی ما می شود. بدون داشتن یک چشم انداز روشن در زندگی، اینکه کجا هستیم و دوست داریم در آینده نزدیک و آینده دور در کجا باشیم، چگونه می توانیم " امید " و " خوش بینی " داشته باشیم. 
ضرب المثلی غربی می گوید انسان ها به سه دسته تقسیم می شوند: 
  1. گروهی که باعث می شوند اتفاقی در زندگی رخ دهد. 
  2. گروهی که خوب مشاهده می کنند که چه اتفاقی در زندگی رخ می دهد. 
  3. گروهی که وقتی به اتفاقی در زندگی رخ می دهد با تعجب می پرسند؟ چه اتفاقی رخ داده است؟ 
 
از این رو به گروه اول گروه آینده ساز به گروه دوم گروه فعال و به گروه سوم گروه منفعل می گویند. طراحی چشم انداز روشن ما را در گروه آینده ساز قرار می دهد. 

 

کاربرد های مهم طراحی چشم انداز : 

  1. حال و آینده را به هم پیوند می دهد 
  2. باعث ایجاد تعهد در ما می شود 
  3. باعث ایجاد و نگهداری انگیزه می شود 
  4. به فعالیت های ما انسجام ، جهت و معنا می دهد 
  5. باعث شناسایی معیار برای سنجش فعالیت ها، تصمیمات و اقدامات ما می شود. ( آیا این کاری که می خواهم بکنم، یا این خریدی که می خواهم بکنم یا این اقدامی که قصد دارم انجام دهم، در راستای چشم انداز پنج ساله، ده ساله و ... من هست؟) 

 

اصول طراحی چشم انداز : 

از نظر بیشتر متخصصین حوزه هدف چینی و راهبری شخصی تدوین یک چشم انداز مناسب شش ویژگی باید داشته باشد: 
  1. قابل تصور باشد 
  2. مطلوب و خواستنی باشد 
  3. قابل اجرا باشد 
  4. روشن و شفاف باشد 
  5. روشن و شفاف باشد 
  6. انعطاف پذیر باشد 
  7. قابل توضیح و انتقال به دیگران باشد 
 

[کپی برداری و نقل تمام یا قسمتی از این مطلب به هر شکل (از جمله برای همه نشریه ها، وبلاگ ها و سایت های اینترنتی) بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: سایت انتخاب بهتر” ممنوع است و شامل پیگیرد قضایی می شود]

 
captcha
نظر شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
مشاهده نظرات بیشتر...